Минулого тижня, 1 квітня, в Каховському суді розглядалася кримінальна справа щодо службової недбалості начальника відділу освіти Каховської міської ради Михайла Гончара, що призвела до втрати бюджетних коштів, виділених на придбання продуктів харчування для каховських шкіл.
“Будучи службовою особою, яка відповідно до п. 6.2.8 Положення про відділ освіти Каховської міської ради, є розпорядником коштів, які виділяються на утримання відділу освіти, Гончар М.В. скоїв службову недбалість.
Так, в порушення ч. 1 ст. 49 Бюджетного кодексу України, ч.ч. 1, 3, 5 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 4.1. Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02 березня 2012 року № 309, п.п. 2.1, 2.4 – 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, 15 квітня 2014 року у робочий час на робочому місці (розташованому за адресою: м. Каховка, вул. Луначарського, 6-а), неналежно виконуючи свої службові обов’язки начальника відділу освіти та розпорядника бюджетних коштів, через несумлінне ставлення до них, без укладення відповідних угод на поставку продуктів харчування в навчальні заклади, підпорядковані відділу освіти Каховської міської ради, з фізичною особою – підприємцем на 2014 рік та без обов’язкового документального підтвердження проведення господарської операції (постачання – приймання продуктів харчування відділу освіти) як розпорядник бюджетних коштів підписав платіжне доручення від 15 квітня 2014 року № 228 про перерахування бюджетних коштів фізичній особі – підприємцю за фактично не отриманий товар: сир кисломолочний, в кількості 2 000 кг, та масло вершкове, в кількості 1 168,347 кг, загальною вартістю 175 363,15 грн.
На підставі цього управлінням Державної казначейської служби України у Каховському районі 25 квітня 2014 року було здійснене перерахування грошових коштів в сумі 175 363,15 грн. на розрахунковий рахунок фізичної особи – підприємця.
Внаслідок службової недбалості Гончара М.В. місцевий бюджет територіальної громади м. Каховка втратив бюджетні кошти в сумі 175 363,15 грн., що є матеріальною шкодою, нанесеною Каховській міській раді, яка в двісті п’ятдесят та більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, що спричинило тяжкі наслідки.
Указаними діями Гончар М.В. вчинив кримінальне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. 2 ст. 367 КК України, – службова недбалість, тобто неналежне виконання службовою особою своїх службових обов’язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки.
В судовому засіданні обвинувачений Гончар М.В. вину в учиненому кримінальному правопорушенні не визнав. Пояснив, що підписання платіжного доручення про перерахування бюджетних коштів ФОП здійснено ним в межах повноважень начальника відділу освіти та в порядку, визначеному законодавством.
На початку 2013 між відділом освіти та переможцем тендеру був укладений договір про постачання до закладів освіти міста продуктів харчування. Указаним договором передбачена можливість його пролонгації на строк, необхідний для проведення нового тендеру та укладення договору з його переможцем, для закупівлі продукції вартістю 20 % від суми, визначеної на 2013 рік.
Із врахуванням політичної ситуації в країні в кінці 2013 року та затримок розрахунків з постачальниками, що допускалися Казначейською службою, з метою забезпечення навчальних закладів продуктами харчування було визначено необхідним їх закупити в ФОП.
Для цього 30 грудня 2013 року між відділом освіти та ФОП був укладений договір відповідального зберігання продуктів харчування (молока та сиру кисломолочного) на суму близько 175 000 грн. Договір поставки на 2014 рік з ФОП окремо (додатково) не укладався, він був продовжений відповідно до умов основного договору.
Фінансова можливість оплати продукції за договором відповідального зберігання з’явилася у відділу освіти тільки в квітні 2014 року. У зв’язку із чим на підставі поданих постачальником документів бухгалтерією було виготовлене платіжне доручення, яке він підписав.
Повноту даних в платіжних документах ФОП, які були підставою для прийняття рішення про оплату товару, обсяг цих документів він не перевіряв, оскільки це не є його повноваженнями.
Необхідність в продуктах харчування, придбаних у ФОП виникла в серпні 2014 року.
Спроби повідомити постачальника про необхідність поставки товару виявилися безрезультатними, зв’язок з ним був втрачений. Через це відділ освіти звернувся до правоохоронних органів.
Відповідно до наданої обвинуваченим накладної б/н від 19 червня 2015 року (т.с. 1 арк. 178), відділ освіти здав ФОП сир кисломолочний (2 000 кг), масло вершкове (1168,347 кг), всього на суму 175 363,15 грн.
Згідно з доповідною бухгалтера, наданою обвинуваченим (т.с. 1 арк. 175), 24 вересня 2014 року вона доповіла начальнику відділу освіти про те, що станом на 31 грудня 2013 року відділом освіти Каховської міської ради було здійснено переплату, тобто зайву оплату постачальникам, зокрема ФОП (за масло, сир твердий та кисломолочний, молоко) на суму 175 363,09 грн. Станом на 24 вересня 2014 року завіз указаних продуктів до закладів освіти не здійснений, кошти не повернуто.
Як зазначено в службовій записці бухгалтера від 07 жовтня 2014 року (т.с. 1 арк. 176), зі слів головного бухгалтера 30 грудня 2013 року був укладений договір відповідального зберігання на загальну суму 175 363,15 грн. Оплата кредиторської заборгованості цього договору здійснена 16 квітня 2014 року. На даний час договір відсутній, зв’язку із постачальником не має. На неодноразові її повідомлення про виявлену невідповідність наявності продуктів з документальним оформленням, ніяких вказівок не було отримано.
Згідно з актом позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності у відділі освіти Каховської міської ради щодо стану і достовірності бухгалтерського обліку і фінансової звітності за період з 01 січня 2013 року по 31 грудня 2014 року (т.с. 5 арк. 6 – 18), зведена накладна від 30 грудня 2013 року № СФ-03335 щодо постачання продуктів харчування ФОП до відділу освіти Каховської міської ради на суму 175 363,15 грн., не відповідає вимогам п.п. 2.1, 2.4 – 2.5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88 – відсутнє документальне підтвердження проведення господарської операції (постачання – приймання продуктів харчування відділом освіти), а саме відсутній підпис (підтвердження) матеріально-відповідальної особи відділу освіти Каховської міської ради про отримання продуктів харчування на суму 175 363,15 грн.
Проведеним обстеженням фактичної наявності продуктів харчування (сир кисломолочний та масло вершкове) по загальноосвітнім школам №№ 1-6 та НВХ гімназія, встановлено відсутність продуктів харчування в кількості 2 000 кг на суму 83 483,33 грн. та масло вершкове в кількості 1 168,347 кг на суму 62 652,62 грн.
Не підтверджено отримання продуктів харчування, а саме:
– комірником загальноосвітньої школи № 1 – сир кисломолочний в кількості 285 кг на суму 11 896,47 грн., масло вершкове в кількості 166 кг на суму 8 889,93 грн.;
– комірником загальноосвітньої школи № 2 – сир кисломолочний в кількості 285 кг на суму 11 896,47 грн., масло вершкове в кількості 166,014 кг на суму 8 901,45 грн.;
– комірником загальноосвітньої школи № 3 – сир кисломолочний в кількості 290 кг на суму 12 105,18 грн., масло вершкове в кількості 172,347 кг на суму 9 253,91 грн.;
– комірником загальноосвітньої школи № 4 – сир кисломолочний в кількості 285 кг на суму 11 896,47 грн., масло вершкове в кількості 166 кг на суму 8 901,75 грн.;
– комірником загальноосвітньої школи № 5 – сир кисломолочний в кількості 285 кг на суму 11 896,47 грн., масло вершкове в кількості 166 кг на суму 8 901,45 грн.;
– комірником загальноосвітньої школи № 6 – сир кисломолочний в кількості 285 кг на суму 11 896,47 грн., масло вершкове в кількості 166 кг на суму 8 901,45 грн.;
– комірником навчально-виховного комплексу (гімназія) – сир кисломолочний в кількості 285 кг на суму 11 896,47 грн., масло вершкове в кількості 166,014 кг на суму 8 901,75 грн.
Зустрічна звірка щодо види, обсягу та якості операцій та розрахунків відділу освіти з фізичною особою – підприємцем не проведена в зв’язку з його відсутністю за вказаними адресами.
За період з 15 квітня 2014 року по 31 грудня 2014 року грошові кошти від ФОП на суму 175 363,15 грн. до відділу освіти не надходили.
Обставини підписання платіжного доручення, правомірність таких дій та їх наслідки були предметом судового розгляду в цьому кримінальному провадженні.
Вивчивши матеріали справи та заслухавши сторони, суддя визнала Гончара М.В. винним у вчиненні злочину, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, та призначила основне покарання у виді позбавлення волі на строк два роки та додаткові покарання у виді позбавлення права обіймати посади, пов’язані із виконаннями організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, на строк два роки та штрафу в розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – в сумі 5100 грн.
Відповідно до ст. 75, п. 1, п. 2 ч. 1 ст. 76 КК України, звільнила його від відбування призначеного основного покарання з випробуванням, призначивши іспитовий строк – один рік”, – сказано в судовому вироку.