Нова назва українського коньяку: що про це думають вітчизняні виробники

Що думають у новокаховському ПрАТ «Дім марочних коньяків «Таврія» з приводу нової назви українського коньяку та інших інновацій у виноградно-виноробній галузі. 

На сторінці «Географічні зазначення в Україні» у Фейсбуці оголосили підсумки голосування за нову назву коньяку України.

Чверть опитуваних (25,6 %) підтримала назву «Український бренді / Бренді України», інші варіанти отримали набагато менше голосів:

Бурштин / Бурштинок / Бурштиняк (9,4%)
Гайстер (8,5%)
К’янок (7,9%)
Дубовик / Дубняр (7,2%)
Брунат (5,3%)
Каннук (4,5%)
Укрньяк / Украньяк (4,3%)
Сонцедар / Сандар / Виндар (3,3%)
Бревіс (3%)

Ще біля двох десятків варіантів набрали менше трьох відсотків голосів. У голосуванні взяли участь понад 16 тис. українців.

«Наприкінці січня Міністерство аграрної політики та продовольства України планує нараду з виробниками коньяку України для обговорення нової назви цього продукту. На ній, зокрема, буде представлено й результати цього опитування. Чим вона закінчиться – побачимо», – написали організатори голосування.

Опитування було пов’язано із зобов’язанням України з 2026 р. відмовитися від використання географічної захищеного зазначення «коньяк».

«Що з цього приводу думають вітчизняні виробники коньяку?» – поцікавилися  «Таврійські вісті» у ПрАТ «Дім марочних коньяків «Таврія» – новокаховського підприємства, яке займає лідируюче місце серед виробників коньяку в Україні. Ось яку відповідь отримала редакція:

«Виноробну галузь в Україні може чекати занепад

В Україні прийнято закон, яким знищує автентичність української виноградно-виноробної продукції.

Парламент України ухвалив зміни до Закону «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» та Закону «Про виноград та виноградне вино» (законопроект № 9260).

Відтепер виробникам виноградно-виноробної галузі України дозволяється застосовувати сировину неукраїнського походження без будь-яких обмежень щодо часток їх використання у виробництві. Відсутність такої обов’язкової вимоги використання сировини вітчизняного походження може загрожувати виноградно-виноробній галузі України.

У той час, коли провідні держави захищають свій продукт, Україна може втратити всі свої унікальні досягнення в галузі за, майже 150-річну історію. У європейському законодавстві є вимоги до виробництва товарів, в назві яких є «географічне зазначення» – в таких товарах не менше 85% винограду повинні походити виключно з цієї географічної зони. В Митному Кодексі України також йдеться про те, що товарами, повністю вироблені у даній країні, є продукція рослинного походження, вирощена або зібрана в цій країні. В той час як продукт України, виготовлений на 100% з імпортної сировини, вводить в оману його споживачів.

В корпорації по виноградарству і виноробній промисловості «Укрвинпром» зазначають, що новоприйняті зміни можуть мати серйозні наслідки, як для виробників, так і для населення.

«Якщо держава не ставить вимогу перед виробниками використовувати українські матеріали – сировинна база в країні зазнаватиме занепаду. Як наслідок – зменшиться кількість робочих місць у галузі і відрахування до бюджету», – коментує Володимир Кучеренко, генеральний директор корпорації «Укрвинпром».

Відсутність вимоги про використання сировини українського походження при виготовленні коньяків України нівелює сам термін «коньяк України», оскільки за існуючих умов у ординарних та марочних коньяках України фактично буде відсутній український коньячний спирт. На сьогодні гостро стоїть питання введення обов`язкового використання вітчизняної сировини при виготовленні коньяків України, аби створити автентичний вітчизняний продукт, ввідзначають експерти. Розділяють цю думку й в Домі марочних коньяків «Таврія», який сьогодні залишається флагманом виробництва марочних та колекційних коньяків. Адже, передусім треба захистити вітчизняний продукт, його автентичність і лише потім переходити до пошуку назв. Якщо продукт буде не з вітчизняних спиртів, то яка різниця, як він буде йменуватися – бренді, дівин, чи мідгард. До речі, саме такі назви обговорюварися на хакатоні, який провели в ДМК Таврія напередодні нового року.

Новий формат роботи відрізнявся від звичного круглого столу й більше нагадував роботу фокус-груп, тренінг або інтерактив, де кожен зміг виступити генератором ідей, попрацювати в команді і захистити свій проект назви.

ЄС запустив проект Розвиток георгафічний найменувань в Україні. У результаті проведеної тристоронньої зустрічі представниками Європейського Проекту «Підтримки та розвитку системи географічних зазначень в Україні», корпорації« Укрвинпром»і Міністерства аграрної політики та продовольства України було вирішено допомогти українським виробникам з ребрендингом місцевих назв продукції під час перехідного періоду, тобто — до 2025 року. Одним з етапів реалізації даного проекту і стала серія зустрічей на місцях в форматі Хакатони. Уже сьогодні робочі групи в більш ніж 10 містах України обговорювали і пропонували свої назви Коньяку України.

Після роботи в різних містах представники проекту відберуть «фаворитів» і представлять на розгляд профільним фахівцям коньячної галузі в МінАПК України для обговорення та визначення фінального варіанту.

Зауважимо, що виноградно-виноробна галузь має більше 150-річну історію, вина та коньяки України щорічно отримують нагороди та визнання на міжнародних конкурсах. Саме завдяки автентичності вітчизняних винних регіонів. В той же час винороби підкреслюють, що новоприйняті зміни зводять нанівець «Правила виробництва коньяків України», які зобов’язували з 2019 р. використовувати частку вітчизняних коньячних спиртів при виробництві навіть ординарних коньяків України».