Хто в Каховці проти центру інклюзивної освіти?

Саме над таким питанням волею-неволею замислився кожен, хто був присутнім на одній із останніх сесій Каховської міської ради.

Гарячі перепалки розпочались, коли голосувати мали з приводу затвердження місця розміщення та фінансування для майбутнього інклюзивно-ресурсного центру.

Хоча, напередодні на депутатських комісіях, представником відділу освіти була проведена ціла презентація, присвячена майбутньому центру освіти для дітей з особливими потребами.

Закривати роти аби висловитись стільки, скільки йому було необхідно, та погрожувати, що його фракція не буде голосувати розпочав депутат не міської, а Херсонської обласної ради Павло Філіпчук.

Результат галасу – депутати пішли на 40-хвилинну перерву, допоки начальник міського відділу освіти Михайло Гончар та Павло Філіпчук доводили свою правоту один одному. Зокрема, дзвонили начальнику управління освіти, науки та молоді Херсонської ОДА Євгену Криницькому, аби той підтвердив чи спростував інформацію надану Гончаром з приводу процедури фінансування майбутнього центру.

Перемогу у цьому двобої здобув Гончар. А місцеві депутати врешті-решт таки проголосували, обравши будівлю колишнього дитячого садочка «Орлятко» для розташування Каховського інклюзивно-ресурсного центру.

Що собою представлятиме нова установа, які послуги надаватиме та який попит на ці послуги є в Каховці, – редакція «Травійських Вістей» дізналася у начальника міського відділу освіти Михайла Гончара.

–  Що таке інклюзивно-ресурсний центр?

– Згідно Постанови КМУ від 12 липня 2017 року № 545: Центр є установою, що утворюється з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у професійно-технічних навчальних закладах, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічної допомоги та забезпечення системного кваліфікованого супроводження (крім вихованців дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, учнів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів). Тобто спеціалісти центру крім проведення комплексної оцінки розвитку дитини з особливими освітніми потребами будуть проводити корекційно-розвивальні заняття, надавати консультації та психологічну підтримку батькам, проводити семінари, тренінги для вчителів та вихователів про особливості взаємодії з дитиною з особливими освітніми потребами в умовах школи чи дітсадка, про те, як покращувати подачу навчального матеріалу, створювати індивідуальну програму розвитку дитини та ін. Крім цього, спеціалісти центру будуть також супроводжувати інклюзивне навчання в усіх начвльних закладах міста.

–  Проте, сьогодні в Каховці вже функціонує центр соціальної реабілітації дітей з інвалідністю. В чому ж різниця цих двох закладів і чи взагалі є потреба в такому випадку створювати новий центр?

– Центр соціальної реабілітації дітей з інвалідністю – це установа, яка надає реабілітаційні послуги тільки дітям з інвалідністю, в яких є індивідуальний план реабілітації, а інклюзивно-ресурсний центр охоплює своєю діяльністю усіх дітей, які потребують допомоги фахівців з проблем зору, слуху, опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, розладами аутичного спектру, вадами мови тобто, отримувач послуг центру може не мати статус дитини з інвалідністю. Наприклад, дитина має вади зору та дефекти мови, ходить в звичайну школу, навчається за загальною програмою та відвідує ІРЦ, де отримує додаткові заняття вчителя-дефектолога, вчителя-логопеда. Дитина з інвалідністю також може звернутися за додатковими послугами спеціалістів, наприклад яких не має в центрі реабілітації, а їхній супровід необхідний, наприклад в реабілітаційному центрі дитина отримує супровід вчителя дефектолога, вчителя ЛФК, а заняття з психологом проходять в ІРЦ тому, що такого фахівця в реабілітаційному не має. Тобто надання послуг не буде дублюватися.

– Яка кількість дітей з особливими освітніми потребами в місті?

– За даними лікарні в місті Каховка проживає 103 дитини з інвалідністю. За звітом міської психолого-медико-педагогічної комісії станом на 2017 рік в місті навчається 311 дітей з вадами зору, 40 дітей з вадами опорно-рухового апарату, 255 дітей з вадами мови, 38 з вадами інтелектуального розвитку, тобто створення центру є дуже актуальним. Даним дітям потрібно створити умови для розвитку та соціалізації в суспільстві.

– Які фахівці працюватимуть у майбутньому центрі?

– В Каховському ІРЦ будуть працювати 2 практичні психологи, 1 вчитель-логопед, 2 дефектологи, 1 тифлопедагог, 1 вчитель ЛФК, 1 медсестра. В центрі буде створена ресурсна кімната для зняття психо-емоційного напруження, зниження тривожності, агресивності, релаксації. Отже, бачимо що потреба в такому центрі є, батьки вже цікавляться коли центр буде створений та його спеціалісти зможуть розпочати роботу з дітьми.