Новая Каховка
C

» » Децентралізація на Каховщині, - у інтерв`ю із головою Каховської РДА Валерієм Салтиковим

Децентралізація на Каховщині, - у інтерв`ю із головою Каховської РДА Валерієм Салтиковим

Децентралізація на Каховщині, - у інтерв`ю із головою Каховської РДА Валерієм СалтиковимПід час засідання чергової сесії Херсонської обласної ради 1 червня депутати прийняли оновлений Перспективний план формування територій громад Херсонської області.

 

Зважаючи на те, що перша редакція Перспективного плану була затверджена Урядом України ще у 2015 році, коли на Херсонщині ще не було утворено жодної об’єднаної територіальної громади, а зараз їх вже 26, впродовж трьох років об’єднання у громадах відбувалися зміни з урахуванням особливостей територій.

 

Саме тому, враховуючи пропозиції районів та ОТГ, депутатський корпус проголосував за оновлення редакції Перспективного плану формування територій громад Херсонщини, а не за створення нової редакції загалом.

 

Нагадаємо, по завершенню добровільного об’єднання в області має бути утворена 51 спроможна територіальна громада, 5 з яких - у межах Каховського району.

 

Оновлений перспективний план. З чим пов`язані зміни, хто їх подавав і взагалі чим керувались?

 

Відповідно до розробленого Каховською районною державною адміністрацією Перспективного плану ще у 2015 році на території Каховського району було виокремлено 4 громади: Каховська, Роздольненська, Тавричанська та Зеленопідська. Але хочу звернути увагу,  що Закон говорить про добровільне об'єднання громад. І ось так сталося, що Любимівська селищна рада вирішила об'єднатися з Василівкою та Каїрами.  То природно з цього перспективного плану випала Любимівка та Василівка. Це ті населені пункти, що повинні були входити в Каховську ОТГ. Для того, щоб вони (новостворена громада, - прим.автора) могли отримувати в повному обсязі фінансування, щоб вони підпадали під бюджетний кодекс, потрібно було внести зміни в перспективний план. Громада мала отримати висновок про те, що є спроможною. Обов'язок облдержаміністрації та облради в такому випадку внести зміни в чинний перспективний план. Врешті, зміни внесли, все фінансуються. Потім Кам'янка разом із Таврійськом прийняли рішення про об'єднання. Довго зміни по ним не вносилися, вони судилися і зрештою виграли усі суди. В результаті чого Кам`янська сільська рада Каховського району теж вийшла з Каховської громади, тієї, яка планувалася. Нагадаю, там повинні були бути: Малокаховка, Коробки, Чорнянка, Любимівка, Василівка та Кам'янка. Три населених пункти пішли, відповідні зміни затверджено. Але тепер Чорнянка не межує ані з Коробками,  ані з Малокаховкою. Коли пішла Кам'янка фактично це з'єднання між населеними пунктами Каховської ОТГ розірвали. Але ніхто зараз не вносить з цього приводу зміни в перспективний план, бо Чорнянка не ​​визначилися, куди піде. Можливо, вона буде центром і приєднає до себе Новокам`янку, може, запросить їх Нова Каховка до себе. Тому ось ці зміни прийняті 1 червня Херсонською обласною радою - технічне питання, що приймалось не за потребами наших громад і району, а інших, де необхідно було, як і раніше в нашому випадку, визнати громади спроможними. Тобто фактично нового перспективного плану ніхто не розробляв.

 

У Каховському районі є нові громади, що вже "на підході"?

 

У нашому районі залишився вибір не надто великий. Найзаможніші села вже об`єднались. Є й ті, хто від самого початку не хочуть розуміти реформу. Хто лишились? Федорівка - сумне село. Зі скандалом прибрали голову, зараз там є виконуюча обов'язки, не має єдності серед депутатів. Якісь постійні розборки, групи, - все сумно. Проте, вони відчули різницю життя із Зеленим Подом (з яким вони могли б об'єднатися відповідно до перспективного плану, - прим.автора). Ви були там останнім часом? У громаді навіть у найменшому і найвіддаленішому селі із населенням близько 100 мешканців і в будинку культури роблять ремонт, і дитячий садочок утримують, і дороги ремонтують. А в Федорівці - стабільність (сміється). Є у нас Костогризово, Семенівка і Новокам`янка, які відповідно до перспективного плану 2015 року мали увійти в Роздольненську ОТГ. Вони не захотіли, не увійшли. Як вони там зараз? Я знаю, що відкритий до змін голова в Костогризівській сільській раді. І ця сільрада серед усіх перерахованих - найбагатша. У них найбільше зборів, достатня кількість земель і найголовніше - порядок: нормальні податки, все під контролем. Більш того Костогризове пропонує приєднуватись саме до них, але Семенівка, в свою чергу, хоче бути центром. Але що вони зробили для цього? Прийняли якесь рішення, звернулися до кого-небудь? Звісно, ми нікого не квапимо, нікого не змушуємо, нехай вирішують самостійно. Проте, варто розуміти, якщо за ці рік-півтора Розо-Люксембурзька і Волинська сільські ради не об`єднаються, наприклад, між собою, то їх однозначно до об`єднають в Зеленопідську громаду. І там вже просто пройдуть довибори представників - депутатів до сільської ради чинної громади. Та ж ситуація буде і по Семенівці.

 

Які Ваші думки з приводу Каховської громади? Чи вже виходив хтось на РДА з певними рішеннями з цього приводу?

 

З приводу Каховської ОТГ з якимись рішеннями ще ніхто на нас не виходив. Рішень сесії теж із цього приводу не було. Я зустрічався і з головою Малокаховка, і з головою Коробків. Але ці переговори необхідно вести меру і депутатам міської ради. Голова Коробків розуміє, що їм буде краще з Каховкою, ніж, наприклад, із Роздольним. Він відкритий до розмови, але чекає якихось конкретних пропозицій від Каховки. Щоб потім не поставити запитання: а чи будемо ми жити краще, ніж східна частина, околиця міста? Всі ж бояться, що в центрі все буде добре, а в селах - жителі залишаться обділеними, м'яко кажучи. Тим більше гостро стоїть питання зі школами, з новою реформою. У нас, на щастя, такої ситуації як у Новій Каховці не має. Коли ніхто не пішов на оптимізацію, реорганізацію і у них зараз не вистачає багато мільйонів гривень на утримання освітніх закладів. Суми називаються від 10 до 20 мільйонів. Яких не вистачає тільки через те, що люди нічого не роблять для того, щоб оптимізувати школи. Посади виборні і всі хочуть сподобається вчителям, лікарям. Які реформи? - Вчителі не зрозуміють. Отже, й у нас, усі усвідомлюють просту річ: у Каховці своїх 7 шкіл,  деякі з них наповнені не повністю. То чи доречним чисто економічно буде утримувати в Малій Каховці повноцінну 11-річну школу і дитячий садок? Саме тому жителі сіл бояться, що школу закриють. А що ж буде з дітьми, куди їм їздити, як буде організовано підвезення дітей. У людей необхідно розвіяти ці страхи. І зробити це має міська влада Каховки. Намалювати якусь дорожню карту, що все буде добре: тут ми зробимо асфальтування доріг, а тут будете безкоштовно їздити в лікарню. Необхідно шукати підхід до людей.

 

Хоч децентралізація триває вже не перший рік, багато пересічних мешканців і досі мають чимало запитань. Яку роботу в цьому напрямі проводить райдержадміністрація?

 

Ми постійно проводимо зустрічі, під час яких пояснюємо та переконуємо у перевагах об`єднання. Зустрічі проходять звісно не кожного місяця, але регулярно. Працюють над цим і обласні фахівці з Офісу реформ. Вони також приїжджають і організовують зустрічі. Хотілося б щоб люди йшли на об'єднання добровільно. Але часто об'єднання проходять скоріше емоційно. Ніхто не думає як зручніше, як дешевше, як краще, як організувати інфраструктуру для людей. посади. Але вже об`єднались так, як об`єднались, - закон зворотної сили не має.

 

На прикладі громад каховського району, назвіть декілька фактичних переваг їх життя після об`єднання?

 

Пару тижнів тому нашим громадам передані в управління всі землі державного запасу. Окрім Любимівської ОТГ. Там ситуація така, що землі є й у складі сусіднього Горностаївського району. Але на протязі місяця ми вирішимо цю ситуацію. Що фактично це означає? Раніше все вирішувалося в Херсоні. І жителі дізнавалися, що у них умовно забрали поле, де вони випасали корів, і віддали якомусь фермеру в оренду вже тоді, коли фермер починав орати землю. Договір оренди укладав безпосередньо Херсон. Зараз же це все відбувається на рівні їхніх місцевих рад: вони самі будуть вирішувати кому, за скільки, на який термін, під що надавати землі в оренду. Решта сільських рад, що не об'єдналися, такої можливості не мають. Далі - використання коштів. Бюджет сіл, які лишилися у складі району, в рази менший, ніж у сіл громади. Управлінням освіти, культури, медициною, - всім займається район. Вони не можуть впливати на наші рішення. І навіть коли вони готові окремо зі свого бюджету щось профінансувати, не мають такої можливості. А ось об`єднана громада все це вирішує самостійно.

 

Ваші передбачення, скільки залишилось існувати Каховському району?

 

Район у тому вигляді, в якому він зараз існує, піде разом з громадами. Мої припущення, що це станеться під час місцевих виборів 2020 року. Тому що, поруч Горностаївський район вже немає жодного села у складі, всі пішли в громади. Але адміністрація і районна рада існують досі. Але це все тому, що цього поки вимагають деякі закони. Наприклад, про обіг земель. Щоб узяти в оренду землю, потрібно зробити експертну оцінку. Її затверджує районна рада. Тобто, якщо не буде районної ради, ніхто землю в оренду не візьме. Так само необхідно вирішити питання куди подіти соціальні служби? У нас управління соціального захисту нараховує субсидії, виплати на дітей і чимало усіляких пільг. Це все в структурі районної державної адміністрації. Фінансове управління теж поки в структурі. Ті ж комунальні підприємства, а це: лікарня, ПСМД, будинок культури, мережа бібліотек, - це все спільне майно. У Чаплинці, наприклад, теж залишилося одне село. Я розумію, що сьогодні поламати ось цю всю систему не можна по шматочку, всіх реформують одночасно. І я думаю це стенеться як раз під час місцевих виборів 2020 року. Яким чином - звісно не відомо: прийме рішення Верховна Рада, підпише Президент України певний указ чи Кабінет Міністрів. Та чим загрожує, наприклад, конкретно нам, розформування Каховської районної ради вже сьогодні? Першим кроком після ліквідації райради є ліквідація підприємств, які нею створені. Всі районні комунальні підприємства повинні закрити. Дійсно всі, крім ПСМД. Вони вже реформувались і пройшли процес автономізації.  З четверга (14 червня, - прим.автора) стали автономним некомерційним підприємством. Тепер вони можуть безпосередньо укладати договори з громадами, з містом та з ким завгодно на обслуговування їх мешканців. Фінансування вже з 1 жовтня йтиме з Києва напряму, минаючи райдержадміністрацію, райраду і районний бюджет. Подивіться, реформування пройшло безболісно, рядові лікарі цього не відчули, ніяких скандалів. Саме ці питання із реформуванням іншим підприємств району ми маємо улагоджувати сьогодні.

 

За матеріалами "Каховської Зорі"


Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо зайти на сайт под своим именем.

комментариев

Информация

Комментировать статьи на сайте возможно только в течении 5 дней со дня публикации.