Нова Каховка
C

» » Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

Новини «українського голлівуду», перші хіти Довженка, філософські суперечки про звукові фільми та конкурси для читачів — все це на сторінках журналу «Кіно», що виходив у 1925-1933 роках.

 

У 1920-х кінематограф був ще зовсім молодим винаходом (брати Люм'єр вперше показали свої потяги і фабрики у 1895-му), тож розвивався дуже бурхливо: нікому не відомі новачки за пару років ставали визнаними майстрами, щодня з'являлися неймовірні винаходи і нові технічні трюки, а критики жваво обговорювали, які можливості відкриває нам цей дивовижний медіум. Так було в Штатах, так було в Європі, так було і в Україні.

 

Всеукраїнське фотокіноуправління (ВУФКУ) утворилося 1922 року, об'єднавши під собою всю кіноіндустрію: зйомка, прокат, підготовка молодих спеціалістів. Природно, що їм потрібні були і власні ЗМІ. Їхні перші спроби створити медіа більше нагадували рекламні листки про те, що там «скоро на екранах», але в 1925 році за справу взялися серйозно. В грудні 1925-го у богемному Харкові виходить перший випуск журналу «Кіно», де крім анонсів публікується серйозна критика, детальні розповіді про нюанси знімального процесу, новини з-за кордону та багато іншого. Всього вийде 135 номерів за вісім років.

 

Головним редактором «Кіно» був Микола Бажан. Серед авторів — Юрій Яновський та Григорій Епік. Ілюстрації створювали, крім багатьох інших, Костянтин Болотов, Олександр Довженко та Володимир Татлін.

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

В журналі друкували великі критичні есеї, афіші кінопоказів, фотографії акторів і кадри з фільмів. Українським стрічкам влаштовували гучний піар-супровід: наприклад, «Земля» Довженка з'являється щонайменше на трьох обкладинках журналу, а називають її не інакше як «ВЕЛИЧЕЗНИЙ ЕПОХАЛЬНИЙ ФІЛЬМ». Була рубрика «Кінолібретто», де попросту переказували фільми у формі тексту (іноді лаконічно, а іноді ледь не покадрово). Траплялися і суто політичні агітки про «клятих капіталістів» — таких з кожним роком ставало все більше.

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

Журнал також мав своїх власних кореспондентів за кордоном, які оперативно писали про новинки з Німеччини, Франції та США. На голівудський кінематограф, до речі, уже тоді дивилися згори: мовляв, суцільна низькопробна комерція.

 

Жваво обговорювали найсучасніші технологічні досягнення і різні хитрі методи комбінованих зйомок. Сперечалися про звукове кіно, яке тоді називали «тон-фільмами»: це спосіб розширити можливості кінематографу як мистецтва чи навпаки, перетворити його на засіб нудної документації реальності?

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»
Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»
Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

Журнал став досить популярним, тираж в найкращі періоди сягав 12000 примірників. В редакцію приходили листи з усієї України. Читачі пропонували теми, розпитували про умови навчання у щойно заснованих кінофакультетах, пропонували свої тексти і фото. «Ми не надрукуємо ваш вірш, бо там забагато помилок, ідіть краще повчіться», — відповідала редакція на сторінках журналу.

 

Для читачів також влаштовували різні конкурси: відповідаєш на питання, розгадуєш головоломки, збираєш бали — і можливо навіть виграєш фотоальбом ВУФКУ.

 

«Кіно» також кілька років співпрацювало з «Товариством друзів радянського кіно», членам якого оформлювали абонементи на кінопокази, підписку на пресу та інші «кіноманські» штуки. Членство в цій організації було добровільно-примусовим: грубо кажучи, робітник якого-небудь заводу отримував зарплату, але шматок одразу ж забирали на розвиток кінематографу.

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»
Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»
Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

«У 20-х в Україні ще досить поблажливий політичний клімат, ВУФКУ ще зберігає автономію від московських наркомів, — розповідає кінознавець Довженко-Центру Олександр Телюк. — Тому в "Кіно" поводяться досить сміливо. Не в сенсі гострих розгромних рецензій (тогочасне українське кіно розкритикувати неважко), а в сенсі пошуку нового погляду на кінематограф. Критиків цікавив не просто репертуар кінотеатрів, чи ілюстрація побуту в кіно. Вони прагнули описати правопис нової кіномови. Пробували перенести закони лінгвістики на кінематограф. Цей проект згодом зазнав краху, але в ті роки на цю тему друкували багато цікавої критики на межі з філософією».

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

«Журнал розвивався дуже динамічно, риторика часто змінювалася, — говорить Олександр Телюк. — У 26-му році помітний інтерес до європейського авангарду, у 27-му стає більше українського кіно: уже є Довженко, уже стає зрозуміло, що тут теж роблять багато цікавого».

 

Динамічність проявляється і в тому, як від номера до номера змінюються прізвища під матеріалами — в журналі друкувалися десятки різних авторів. Це все молоде покоління (що не дивно, адже старших забрала війна), і юнацький запал відчувається на кожній сторінці.

 

«З часом риторика стає все більше заідеологізованою, — продовжує Олександр. — Відчувається і самоцензура, і цензура згори. Мистецтво заради мистецтва уже нікого не цікавить: кіно має служити в першу чергу розвитку радянського проекту. В 30-х статті стали помітно агресивнішими: пошук ворогів на всіх фронтах, не критика навіть, а справжні пасквілі. Ну і видно, що купюра на купюрі. Читати це все уже... важкувато».

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

Чому саме закрили журнал, достеменно невідомо — не збереглося ніяких наказів чи інших документів. Але рішення, судячи з усього, приймалося досить швидко: в останньому номері є навіть анонси майбутніх матеріалів.

 

Схоже, що після підпорядкування ВУФКУ напряму Москві і першої хвилі репресій подібний журнал виявився попросту непотрібним радянській владі.

Бурхлива юність українського кінематографу в журналі «Кіно»

 

джерело


Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватися або зайти на сайт під своїм іменем.

комментарів

Інформаційне повідомлення

Коментувати статті на нашому сайті дозволено лише на протязі 5 днів з моменту публікації.