Новая Каховка
C

» » Як створюють громадський простір у світі

Як створюють громадський простір у світі

Облаштування громадських просторів часто сприймається як розкіш, на яку недозволено витрачати кошти, поки не відремонтовані всі ями на дорогах і не добудовані всі мости. Через це парки, сквери та інші пішохідні зони в українських містах нерідко фінансуються за залишковим принципом.

 

Інвестори часто переконані, що громадські простори не несуть ніякого корисного навантаження і нема чого заривати гроші в землю. Однак досвід багатьох міст по всьому світу вказує на протилежне. Комфортні громадські простори здатні приносити прибуток, оживляти ділову та культурну активність в місті, покращувати мікроклімат і підвищувати цінність міських земель.

 

Світовий досвід також показує, що як ініціатива, так і фінансування некомерційних громадських об'єктів повинно відбуватись не тільки від влади. Активну участь в цих процесах можуть брати громадяни і бізнес, при чому з взаємною вигодою для всіх сторін.

 

Можна навести кілька прикладів подібних ініціатив в різних містах світу.

 

Блумсбері, Лондон, Великобританія

Як створюють громадський простір у світі

Історія перших лондонських скверів може послужити прикладом того, як інвестиції в загальнодоступний некомерційний, але привабливий простір дозволяють не просто окупити витрати, але також отримати істотний прибуток.

 

У 1775 році Френсіс Рассел, герцог Бедфорд, заснував на місці столичної резиденції своїх предків міський сквер. Великий зелений простір в міському середовищі виявився настільки популярним, що моментально виросли ціни на нерухомість в околицях Бедфорд-скверу.

 

Усвідомивши всі вигоди, та ж сім'я заклала ще один проект - Рассел-сквер, навколо якого незабаром розмістилися фешенебельні готелі та інші громадські будівлі.

 

Майже через два з половиною століття район Блумсбері, в якому знаходиться безліч створених на рубежі 18-го і 19-го століть скверів, до сих пір є одним з найпрестижніших і привабливих для життя районів Лондона.

 

Район Фолс-Крік, Ванкувер, Канада

Як створюють громадський простір у світі

На жаль, справжня цінність комфортного міського середовища не завжди є чимось очевидним для тих, хто може прийняти рішення про його формування. Іноді поштовхом до зміни міської політики в питаннях розвитку громадських просторів повинна послужити активна громадянська позиція місцевих жителів.

 

Конфлікти між владою і забудовниками з одного боку і городянами - з іншого зовсім не є чимось специфічним для пострадянського простору. Навіть у найрозвиненіших країнах, таких як США і Канада, у громадянському суспільстві іноді йдуть десятиліття на те, щоб переламати ситуацію на свою користь.

 

До 50-х років минулого століття район затоки Фолс-Крік, що примикає до історичного центру Ванкуверу, був промисловим ядром міста. У 1960 році пожежа, що виникла на території деревообробної фабрики, стерла його з обличчя землі. Ідея міської влади прокласти по берегу затоки швидкісну автотрасу без обговорення з громадськістю натрапила на потужний опір впливових міських активістів.

Як створюють громадський простір у світі

Підсумком багаторічних дебатів став Офіційний план розвитку, прийнятий в 1972 році. По ньому працюють і зараз. Причому упор в ньому робиться на максимальне розмаїття функцій, безпеку і комфорт міського середовища.

 

Тут є не тільки житло (в тому числі соціальне), але і офісні та адміністративні будівлі, а також безліч магазинів і ресторанів на перших поверхах.

 

Значна частина території була відведена паркам і прогулянковим набережним. Завдяки такій стратегії виграли всі учасники процесу: місту вдалося залучити інвестиції для відродження запущених територій, а городяни отримали затишний публічний простір, велика кількість зелені і шикарні види з вікон. Інвестори ж змогли забезпечити додатковий прибуток, продаючи нерухомість в комфортному  міському середовищі з істотною націнкою.

 

Сьогодні район Фолс-Крік вважається одним із найкомфортніших та привабливих місць для життя на всьому північноамериканському континенті.

 

Сади Йєрба-Буена, Сан-Франциско, США.

Як створюють громадський простір у світі

Історія сучасного комплексу Сади Йєрба-Буена почалася більше століття тому. Колись припортова промислова територія району під назвою "На південь від ринку", зруйнована землетрусом 1906 року, привернула увагу забудовників в 1950-х роках.

 

Як часто буває, плани по забудові абсолютно не враховували думки і потреби місцевих небагатих і в основному літніх жителів. Боротьба за ці землі тривала до 1980-х років. Тоді будівництво відновилося відповідно до вже нового плану, в який входило соціальне житло для малозабезпечених громадян.

 

У процесі створення стратегії розвитку району Міське агентство з реконструкції не просто привернуло в розвиток проекту "Сади Йєрба-Буена" кошти від продажу землі, податків і інвестиції. Територія ретельно планувалася таким чином, щоб максимально збільшити вартість землі, а потім використовувати отриманий прибуток для фінансування запланованих поліпшень району.

Як створюють громадський простір у світі

Найважливішу роль тут зіграв парк, закладка якого забезпечила додатковий прибуток в розмірі $ 26 млн. У той же час наявність парку дала можливість Агентству домагатися від приватних забудовників інвестицій в об'єкти культури, молодіжну інфраструктуру і громадський простір. Менш ніж за двадцять років на відносно компактній території виникли два парки, різноманітні галереї, музеї, виставкові центри, меморіал, фонтани, дитячі та спортивні комплекси.

 

У 1999 році "Сади Йєрба-Буена" отримали золоту медаль престижної в США премії урбаністичного майстерності імені Руді Брунер. На думку журі конкурсу, процес проектування вдалося підняти на новий еволюційний рівень завдяки участі найширшої аудиторії з представників усіх зацікавлених сторін.

 

Сьогодні це одне з найпопулярніших місць в Сан-Франциско, центр культури і відпочинку, поява якого не була б можливою без активної взаємодії міської влади, громадянського суспільства та бізнесу.

 

Нижнє місто, Хайфа, Ізраїль

Як створюють громадський простір у світі

Існують також приклади, коли влада сама усвідомлює цінність розвиненого міського середовища і здатна проявити ініціативу.

 

Період розквіту нижнього міста в Хайфі припав на 1920-1930-ті роки, коли він грав роль ділового та торгового центру міста. Поступово місто розросталося, а центр переміщався вгору по горі Кармель, залишивши нижнє місто відрізаним від моря залізницею і з закритим портом. У підсумку цей мальовничий район, що химерно поєднує британську колоніальну архітектуру і споруди в стилі баухауз, прийшов в запустіння.

 

Так було до недавніх пір, поки в муніципалітеті Хайфи не виник амбітний проект під назвою "Морський фасад", покликаний відродити нижнє місто.

Як створюють громадський простір у світі

Першим кроком стало відновлення старих кварталів, багато будівель в яких були занедбані або перебували в аварійному стані. Щоб вдихнути нове життя в ці квартали, міська влада ініціювали розпродаж частини будівель, що знаходяться в комунальній власності, практично за безцінь.

 

Інші будівлі були переобладнані в студентські гуртожитки. Близько тридцяти приміщень на перших поверхах були безкоштовно здані в оренду на два роки дизайнерам, художникам, скульпторам, фотографам і рестораторам. З'явилися пішохідні вулиці і площі, розклад найрізноманітніших фестивалів, концертів та ярмарків на яких складено на рік вперед.

 

Подальші плани розвитку нижнього міста припускають будівництво нового пасажирського порту з прогулянковою набережною, парками, магазинами, ресторанами і центром розваг, що має зробити це промислове місто не менш привабливим, ніж інші середземноморські міста-курорти.

 

Завдяки "Морському фасаду" в майбутньому однією з найбільших статей наповнення міської скарбниці повинен стати туризм, а городяни нарешті отримають вільний доступ до моря.

 

Україна

 

В Україні є кілька проблем, які заважають ефективно інвестувати в громадський простір. Це і нерозуміння бізнесом і чиновниками потенційних вигод, і неготовність міста вести діалог з громадськістю.

 

Будь-яка ініціатива і бажання вкласти кошти в розвиток вуличного простору наштовхується на відмову комунальних підприємств, які не хочуть брати нові об'єкти до себе на баланс. Адже недостатньо один раз заплатити за їх створення - утримання та експлуатація вимагають регулярних витрат, які не закладаються в місцеві бюджети.

 

Коментуючи дану проблему, чиновники Київглавархітектури відзначають, що рішенням могло б стати зміна законодавства таким чином, щоб балансоутримувачами громадських об'єктів могли бути не тільки муніципальні структури, а їхні бюджети могли формуватися із залученням коштів меценатів і зацікавленого бізнесу.

 

У будь-якому випадку без активного втручання громадянського суспільства ситуація навряд чи буде змінюватися. Як показала практика, саме завдяки наполегливості громадських активістів багато міст по всьому світу зайняли лідируючі місця в рейтингах комфортності проживання.

 

Шулявка, Київ (концепція)

Як створюють громадський простір у світі

Однією з нечисленних спроб створити комерційно прибутковий суспільний простір в Україні є концепція розвитку транспортно-пішохідного вузла на Шулявці в Києві.

 

Проблема аварійної автомобільної розв'язки в цьому місці давно вже потребує вирішення. Однак до сих пір ніхто не звертав уваги на той факт, що це місце також служить потужним пересадочним вузлом для пасажирів громадського транспорту і великого числа пішоходів.

 

Автор концепції архітектор Юрій Кузьмін запропонував доповнити нову автомобільну розв'язку авторства транспортного інженера Віктора Петрука комфортним громадським простором і зручним пішохідним зв'язком. А також постарався відповісти на питання, яким чином суспільний простір може послужити каталізатором розвитку прилеглих і погано освоєних територій, значну частину яких складають промислові та складські об'єкти.

Як створюють громадський простір у світі

Крім того, концепція розглядає саме суспільний простір як якесь комерційне підприємство, яке має свою економіку, джерела доходів і фінансування.

 

источник

скачать dle 10.6фильмы бесплатно
Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо зайти на сайт под своим именем.

комментариев

Информация

Комментировать статьи на сайте возможно только в течении 5 дней со дня публикации.